diumenge, 8 de novembre del 2009

Unitat Didàctica: Sinònims i antònims


La nostra unitat didàctica va dirigida a alumnes de cicle mitjà d’Educació Primària.
Els objectius principals d’aquesta unitat didàctica són:
- Conèixer el significat de sinònim i antònim i saber la diferència.
- Aplicar els sinònims i antònims en diferents contextos.
- Ampliar el vocabulari.

Per tal de complir els objectius proposats hem ideat 6 activitats. Dues activitats destinades a treballar els sinònims, dues dedicades al treball dels antònims i, finalment, dues activitats dedicades a treballar sinònims i antònims de manera conjunta.

Les dues primeres activitats són per treballar els sinònims.
“Els sinònims són paraules que tenen el mateix significat.”
L’objectiu d’ambdues activitats és conèixer el significat de sinònim i saber utilitzar-lo.
Aquest objectiu el volem aconseguir a partir del treball amb contes i de la creació d’un mural fet pels alumnes.
Imatge 1: Activitats 1,2

Les següents activitats estan destinades a l’estudi dels antònims.
“Els antònims són paraules que tenen un significat contrari.”
L’objectiu d’aquestes dues activitats és conèixer que són els antònims i saber-los aplicar.
Aconseguirem l’objectiu proposat a partir d’una fitxa teòrica que els alumnes hauran de completar i, a partir d’un joc en què la mestra penjarà a la pissarra unes targetes amb uns dibuixos. En aquesta activitat la mestra anirà traient targetes que corresponen a un antònim dels que hi ha penjats a la pissarra i els alumnes l’hauran d’identificar.

                                                                    Imatge 2: Activitats 3,4

Finalment, la Unitat Didàctica compta amb dues activitats on els infants treballaran de manera conjunta els sinònims i els antònims.
L’objectiu principal d’aquestes activitats és familiaritzar-se amb els sinònims i antònims de manera conjunta.
Les activitats d’aquest apartat són molt diverses, ja que ens permeten veure diferents contextos d’ús de sinònims i antònims, per tant, els objectius són més precisos en cada activitat.

La primera activitat tracta de jugar al memori, és a dir, que vagin relacionant sinònims i antònims. L’objectiu principal d’aquesta activitat, a més de reforçar els conceptes de sinònim i antònim, és fomentar el treball cooperatiu. La segona activitat que hem pensat és treballar amb un diccionari de sinònims i antònims, per tal que es familiaritzin amb aquest tipus de diccionari i el sàpiguen utilitzar a la vida quotidiana.

  Imatge 3: Activitats 5,6

Per finalitzar, afegim les conclusions que hem extret després de realitzar la unitat didàctica:
- Ens hem adonat que aplicar els sinònims i antònims en una aula de Primària dóna moltes alternatives, des d’activitats més teòriques com fitxes d’exercicis, fins a activitats més lúdiques, com ara jocs.
- Dóna la flexibilitat de poder treballar tant individualment, en parelles i en grups.
- Permet que els infants aprenguin divertint-se i no se’ls faci feixuc. A més, és un tema poc teòric i molt pràctic; i permet als infants descobrir paraules que no coneixien.
- Creiem que hem aconseguit que els nens ampliïn el seu vocabulari, que sàpiguen expressar-se millor per tenir en un futur més alternatives per mantenir una conversa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada