Com a mestres, quines opcions lingüístiques prendríeu respecte de les varietats geogràfiques?
La llengua és una eina de comunicació. Per aquest motiu, com a mestres hem d'oferir als nostres alumnes la possibilitat de conèixer totes les varietats lingüístiques perquè les valorin, respectin i tinguin les competències suficients per entendre i comprendre textos o persones amb una varietat lingüística diferent.
La llengua és una eina de comunicació. Per aquest motiu, com a mestres hem d'oferir als nostres alumnes la possibilitat de conèixer totes les varietats lingüístiques perquè les valorin, respectin i tinguin les competències suficients per entendre i comprendre textos o persones amb una varietat lingüística diferent.
El mestre ha d’utilitzar la varietat pròpia de la seva zona però sense imposar-la a l’alumne. Les diferents varietats geogràfiques existents suposen un enriquiment per a l'aprenentatge dels alumnes ja que els fa ser conscients que la pròpia varietat no és l’única que hi ha. S’ha de crear una situació de respecte mutu, encara que mestre i alumnes utilitzin varietats diverses.
Pel que fa als alumnes, s’hauria de tenir en compte que dins de la classe hi haurà nens i nenes de diverses procedències i que es trobaran diferències entre les llengües que utilitza cadascun.
L’escola ha de ser un agent que ajudi a l'alumne a adoptar la varietat però sense imposar-la, ja que aquest l’adquirirà amb el contacte amb altres companys, mestres, etc. L’escola ha de facilitar, ha de donar recursos perquè aquest procés sigui més ràpid. No obstant això, l’escola no ha de ser l’única que participi sinó també la família i la societat que ens envolta.
Quin registre o grau de formalitat ha de fer servir un mestre per dirigir-se als alumnes?
Els mestres han de tenir present que segons el curs al qual ens dirigim, els nivells dels alumnes seran diferents. És a dir, no és el mateix dirigir-se a infants de primer que de sisè.Per aquest motiu, el grau de formalitat que
ha d’utilitzar el mestre va en funció del nivell en què es trobi l'alumne. S’ha de valorar que cada alumne té unes competències lingüístiques i que la feina del mestre és intentar que adquireixi el nivell que s'exigeix.
Els mestres han de tenir present que segons el curs al qual ens dirigim, els nivells dels alumnes seran diferents. És a dir, no és el mateix dirigir-se a infants de primer que de sisè.Per aquest motiu, el grau de formalitat que

Quan un alumne comença la seva etapa escolar, el mestre s'ha d'apropar al seu registre i, a poc a poc, anar introduint l'estàndard. Un cop l'alumne assumeix el registre, el mestre l'ha d'utilitzar normalment per no confondre'l i que vegi que també l'ha d'emprar en el context de l'escola.
No obstant això, de vegades, els mestres han de fer servir un llenguatge més informal i proper als alumnes perquè es donen situacions en què es necessita una comunicació, una confiança que només un cert registre permet.
Els mestres també han de fer veure els seus alumnes que segons el context en què es trobin utilitzaran un registre o un altre. Han de veure que no és el mateix dirigir-se a un company de classe que al director de l’escola.
Quina importància té la llengua a les diferents àrees de coneixement?
Utilitzem la llengua a totes les àrees de coneixement, no només en unes específiques, perquè és una eina de comunicació humana. Per aquest motiu, la llengua té una gran importància en el context de l'escola: la utilitzem tant a la classe de matemàtiques com a la de català o castellà.
S’ha de donar el mateix nivell d’importància a l’expressió oral o escrita dels alumnes en una classe que no sigui de llengua catalana, perquè tot mestre és mestre de llengua, és a dir: l’aprenentatge de la llengua és un afer de tots els mestres. Creiem que és una qüestió que implica tots els ensenyants ja que constantment estem fent ús de la llengua i els mestres han de fomentar el correcte ús d’aquesta, perquè són un model a seguir i imitar pels infants. A més, hem de tenir en compte que l'aprenentatge és constant. Sempre es pot millorar la forma de llegir i escriure. Per això, creiem que l’aprenentatge de la llengua no és només competència exclusiva del professorat de llengua: llegir i escriure són competències bàsiques a cada assignatura.
Tots els mestres d’una escola han de tenir una competència lingüística i una competència comunicativa prou àmplies que permetin un domini important de la norma estàndard general. El mestre ha de mirar d’expressar-se amb correcció absoluta fent ús de tots els seus recursos expressius.
És important explicar i aclarir els errors que es fan quan els alumnes s'expressen oralment i per escrit. Això els permet no tornar a repetir una altra vegada el mateix error. No és convenient renyar o castigar l'alumne si s'equivoca perquè això el desmotiva. S'obtenen millors resultats si es segueix el mètode explicat anteriorment: explicació i aclariment.
Més enllà dels estudis de Magisteri, quina responsabilitat té un mestre pel que fa les seves competències lingüístiques?
El mestre ha de vetllar per l’enriquiment del seu llenguatge. Cada mestre ha de ser responsable del seu reciclatge personal i professional, és a dir, ha d’estar en constant formació. Totes les activitats complementàries que els puguin ser profitoses són indispensables per una bona actuació professional.
Més enllà dels estudis de Magisteri, quina responsabilitat té un mestre pel que fa les seves competències lingüístiques?
El mestre ha de vetllar per l’enriquiment del seu llenguatge. Cada mestre ha de ser responsable del seu reciclatge personal i professional, és a dir, ha d’estar en constant formació. Totes les activitats complementàries que els puguin ser profitoses són indispensables per una bona actuació professional.
La formació col·lectiva del professorat i l’organització d’activitats diverses per a aquest fi és una responsabilitat de l’Administració.

Per una banda, el títol garanteix un reforç dels mínims que es demanen per poder ser competent en llengua.Per una altra banda, creiem que aquests coneixements mínims són molt bàsics i insuficients tenint en compte la responsabilitat que té el mestre de mostrar la llengua correctament als infants.
Per aquesta raó, pensem que és molt important el constant reciclatge dels coneixements del mestre per tal de ser plenament competent en aquest àmbit.
El mestre pot millorar la seva competència lingüística assistint a cursets, debats i fòrums, o mitjançant l'estudi i la lectura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada